Bab yang menyatakan ingat akan mati
Ketahui olehmu bahawasanya ingat akan mati itu
kelakuan yang dipuji lagi yang dituntut oleh syara’, dan adalah ia sebab bagi
membanyakkan ibadah dan sebab bagi menyedikitkan dunia dan angan-angan, kerana
sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam:
اَكْثِرُوْا ذِكْرَهَا
زِمِ الَلذَّاتِ فَإِنَّهُ لاَ يَكُوْنُ فِي كَثِيْرٍ اِلاَّ قَلَّلَهُ وَلاَ فِي
قَلِيْلٍ اِلاَّ اَجْزَلَهُ
Ertinya: Banyakkan oleh kamu menyebut akan yang
memutuskan segala kesedapan (iaitu mati) kerana bahawasanya mati itu tiada
disebutkan akan dia pada ketika banyak angan-angan dan dunia melainkan
menyedikitkan ia akan dia. Dan tiada disebut akan dia pada ketika sedikit amal
ibadah melainkan membnayakkan ia akan dia. (Diriwayatkan oleh Al-Baihaqi dan
Ibnu Umar radhiyallahu ‘anhu).
Dan sabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam:
اَكْثِرُوْا مِنْ
ذِكْرِهَا زِمِ الَلذَّاتِ الْمَوْتِ
Ertinya: banyakkan oleh kamu akan menyebut yang
memutuskan segala kesedapan, iaitu mati. (Diriwayatkan oleh At-Tirmidzi,
An-Nasa’I, Ibnu Majah, Al-Hakim dan selainnya)
Ditanya akan Rasulullah Shallallahu ‘alaihi
wasallam:
اَيُّ الْمُؤْمِنِيْنَ
اَكْيَسُ؟ قَالَ اَكْثَرُهُمْ لِلْمَوْتِ ذِكْرًا وَأَحْسَنُهُمْ لِمَا بَعْدَهُ
اسْتِعْدَادًا اُوْلَئِكَ الاَكْيَاسُ
Ertinya: Yang mana sekalian orang yang beriman yang
lebih pintar? Bersabda ia: Iaitu yang lebih banyak mereka itu menyebut mti, dan
yang lebih elok mereka itu bersedia bagi barang kemudiannya, mereka itu jua
sekalian yang pintar (yang cerdik). (Diriwayatkan oleh Ibnu Majah dan Ibnu Umar
radhiyallahu ‘anhu)
Dan sabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam:
اَلْكَيَّسُ مَنْ دَانَ
نَفْسُهُ وَعَمِلَ لِمَا بَعْدَ الْمَوْتِ
Ertinya: Bermula mereka yang berakal mereka yang
menghisab ia akan dirinya dan beramal ia kerana barang yang kemudian daripada
mati. (Diriwayatkan oleh Imam Ahmad, At-Tirmidzi, Ibnu Majah dan Al-Hakim dan
Syadad Ibnu Aus radhiyallahu ‘anhuma)
Dan sabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam:
كَفَى بِالْمَوْتِ
وَاعِظًا
Ertinya: Memada dengan mati itu member pengajaran.
(Diriwayatkan oleh At-Thabrani dan Al-Baihaqi dan Amr bin Basir)
Dan ketahui olehmu bahawasanya mati itu huru-hara yang
sangat besar. Dan ada pada menyebutnya manfaat Yang Maha Besar, kerana
bahawasanya meliarkan ia daripada dunia dan merindukan ia kepada akhirat. Dan
bermula sebab bagi lalai daripada mati itu panjang angan-angan dan sebabnya
kasih akan dunia dan jahil.
Sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bagi
Abdullah bin Umar radhiyallahu ‘anhuma:
كُنْ فِي الدُّنْيَا
كَأَنَّكَ غَرِيْبٌ اَوْ عَابِرُ سَبِيْلٍ
Ertinya: Jadi olehmu di dalam dunia seolah-olah
engkau orang dagang atau yang lalu di jalan. (Diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan
Ibnu Umar radhiyallahu ‘anhu)
Dan berkata Ibnu Umar radhiyallahu ‘anhuma:
Apabila engkau masuk pada waktu petang maka jangan
engkau nanti akan pagi. Dan apabila engkau masuk pada waktu pagi maka jangan
engkau nanti akan petang. Dan ambil olehmu daripada masa sihat engkau bagi
sakit engkau. Dan daripada masa hidup engkau bagi mati engkau. Menceritakan ia
oleh Al-Bukhari.
Dan bahawasanya setengah daripada yang menolong atas
mengingatkan mati itu ziarah akan kubur, kerana sabda Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam:
زُوْرُوْا الْقُبُوْرَ
فَإِنَّهَا تُذَكِّرُ الْمَوْتَ
Ertinya: Ziarah oleh kamu akan kubur, kerana
bahawasanya memperingat ia akan mati. (Diriwayatkan oleh Muslim dan Abi
Hurairah radhiyallahu ‘anhu)
Dan sabda beliau:
كُنْتُ نَهَيْتُكُمْ
عَنْ زِيَارَةِ الْقُبُوْرِ فَزُوْرُوْهَا فَإِنَّهَا تُزَهِّدُ فِي الدُّنْيَا
وَتُذَكِّر الآخِرَةَ
Ertinya: Adalah aku dahulu melarang akan kamu
daripada menziarahi kubur, maka ziarah oleh kamu akan dia pada masa yang akan
datang, kerana bahawasanya menyebabkan ia akan zuhud pada dunia dan memperingat
ia akan akhirat. (Diriwayatkan oleh Ibnu Majah dan Al-Hakim dan Ibnu Mas’ud
radhiyallahu ‘anhuma)
Dan ketahui olehmu bahawasanya pendek angan-angan
itu kelakuan yan dipuji, kerana adalah ia sebab bagi bersedia bagi barang yang
kemudian daripada mati. Dan bahawasanya manusia bersalah-salahan mereka itu
pada pendek angan-angan dan panjangnya, setengah mereka itu mencita-cita Ia
akan panjang umurnya seribu tahun, sebagaimana firman Allah Ta’ala:
–Šƒ ƒ ™
﴿......يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ
أَلْفَ سَنَةٍ....﴾
Ertinya: …mencita-cita seorang daripada mereka itu
bahawa dipanjang umurnya seribu tahun…(Surah al-Baqarah: Ayat 96)
Sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam:
قَلْبُ الشَّيْخِ
شَابٌّ عَلَى حُبِّ اثْنَيْنِ طُوْلِ الْعَيْشِ وَالْمَالِ
Ertinya: Bermula hati orang tua-muda ia atas kasih
akan dua perkara: Lama hidup, dan harta. (Diriwayatkan oleh Muslim dan Ibnu
Majah dan Abi Hurairah radhiyallahu ‘anhu dan maknanya diriwayatkan oleh
Al-Bukhari)
Dikehendaki dengan muda di sini sempurna kasihnya
akan keduanya, seperti sempurna kekuatan orang yang muda pada masa mudanya.
Dan setengah mereka itu mereka yang mencita-cita
akan setahun. Dan setengah mereka itu mereka yang mencita-cita enam bulan. Dan
setengah mereka itu mereka yang mencita-cita sehari semalam.
Diceritakan daripada Mu’adz bin Jabal radhiyallahu
‘anhu, bahawa berkata ia: “Tiada melangkah akan satu langkah melainkan
menyangka oleh aku akan bahawasanya tiada aku perikutkan dia akan langkah yang
lain.
Dan bahawasanya alamat bagi orang yang mendapat
petunjuk bahawa tiada lalai ia daripada mati, maka bersedia ia pada pagi-pagi
mati itu dengan taubat dan amal yang baik. Maka jika hidup ia sampai petang
maka bersyukur ia akan allah Ta’ala atas taatnya dan sukacita ia dengan
ketiadaan sia-sia harinya kemudian, memulai ia bersedia pada petang hingga
pagi-pagi maka syukur ia atas taatnya pada malam itu dan sukacita ia dengan
tiada kosong malamnya daripada amal yang soleh.
Demikianlah tiap-tiap pagi dan petang. Dan tiada
mudah yang demikian itu melainkan bagi mereka yang kosong hatinya daripada
hidup sampai besok. Maka mati itu tuah baginya, dan hidup itu bertambah
kebajikannya. Wallahu ‘alam.
Rujukan
daripada buku: Abdul Qadir Bin abdul Muthalib Al-Indonesia Al-Mandili,
Penawar
Bagi Hati, Perniagaan Jahabersa, cetakan pertama: 2007, Muka
surat 159-164
No comments:
Post a Comment